Of je nou aan het bulken of cutten bent, op een gegeven moment komt die kip met rijst je neus uit. Elke hollander verlangt diep van binnen het meest naar een heerlijk AVG (aardappel-vlees-groente) maaltijdje. Dit recept is zo’n AVG’tje, op een makkelijk te bereiden manier voor de mealpreppers. In dit artikel beschrijf ik mijn mealprep van 3 kilo smurrie, wat resulteert in ongeveer 5 maaltijden.

Waarom smurrie?

Oke, ik geef het toe, smurrie is niet het meest fantastisch smakende gerecht… Maar laten we voor deze ene keer smaak eens wat minder prioriteit geven. Waarom maken we maaltijden? Om te groeien!

In essentie is Smurrie de Olvarit voor de volwassenen. Olvarit is die puree die baby’s eten. Je denkt nu zeker: “Bah! Ik ga toch geen Olvarit eten, dat is voor baby’s!” Maar laten we even kijken naar waar baby’s het allerbeste in zijn: groeien. Dat komt natuurlijk door die Olvarit die ze eten.

Ingrediënten (voor 5 maaltijden)

  • 2kg (zoete) aardappelen
  • Twee broccoli’s
  • 250gram gerookte spekreepjes
  • 400 gram ongezouten cashewnoten
  • Eventueel een stukje vlees of vis per maaltijd

Benodigdheden

  • Pannen om in te bakken en in te koken
  • Een staafmixer
  • Optioneel: een hamer

Voedingswaarden (1 smurrie maaltijd)

  • Calorieën: 890 Kcal
  • Koolhydraten: 75gram
  • Eiwitten: 50gram
  • Vetten: 33gram

Bereidingswijze

1. De aardappelen

Schil de aardappelen en kook ze in de pan. Ongeveer 20 minuutjes. Het maakt niet uit als je ze te lang kookt, je maakt er tenslotte toch smurrie van. Je kan eventueel ook zoete aardappelen gebruiken voor een iets andere smaak.

Kokende aardappelen in de pan
Kook de aardappelen

2. De broccoli

Snijd de broccoli in stukjes en kook de broccoli gaar, eventueel in een bouillon om het nog wat extra smaak te geven. Je kan de gehele broccoli gebruiken, aangezien je er toch smurrie van maakt. Doe de aardappelen en broccoli in een grote pan of kom. De aardappelen en broccoli zorgen voor de basis van de smurrie. Nu gaan we de smurrie een beetje crunchy maken.

Stukjes broccoli
Hmmmmm, lekkere verse broccoli

3. De spekjes

Bak de spekjes knapperig in de pan. Deze zorgen voor de zoetigheid en een lichte crunch in de smurrie. Laat de spekjes nog even apart liggen.

Spekjes in de pan
Crispy spekjes

4. De cashewnoten

Sla de cashewnoten kapot tot kleinere stukjes met bijvoorbeeld een hamer of met pure spierkracht 😉 Deze zorgen ook voor een extra crunch, en wat gezonde vetten in je maaltijd kunnen ook geen kwaad. Laat ook de cashewnoten nog even apart liggen.

Ongebrande Ongezoute Cashewnoten
Dit is het leukste gedeelte

5. Het smurrie gedeelte

Op dit moment heb je al bijna een heerlijke maaltijd op tafel gezet waar elke hollander blij van wordt. Je hebt je aardappelen gekookt, lekkere verse groenten. Het enige wat nog mist in een stukje vlees en je hebt een prima AVG’tje. Helaas is dit recept niet bedoeld om een lekker AVG’tje op tafel te zetten, maar smurrie. Pak de staafmixer er maar bij en mix de aardappelen en smurrie tot een fijne puree. Gefeliciteerd, je hebt smurrie. Meng de spekjes en cashewnoten door je smurrie en je hebt smurrie deluxe.

Smurrie mixen met de staafmixer
Dit is ook best een leuk gedeelte
Smurrie
De crunch erbij
Smurrie in de bakjes
Vijf maaltijdjes

6. Stukje vlees of vis erbij

Om extra bourgondisch te genieten van je maaltijdje kun je er nog een stukje vlees of vis bij bakken. In dit recept bakken we een panga filetje erbij.

Pangasius filetje
Visje erbij

Eetsmakelijk

Dat was het dan alweer! Nu lekker smikkelen en misschien nog een lekker eiwitshakie erachteraan. Neem dit recept niet al te serieus. Maar ook weer wel. Af en toe is het goed om even primitief te leven in de vorm van smurrie-consumptie. Heb jij tips om dit recept te verbeteren? Of vond je dit echt heel lekker/vies? Laat het weten in de comments!